درمان جوش؛ بهترین تجویز جهت رفع عارضه های پوستی

درمان جوش؛ بهترین تجویز جهت رفع عارضه های پوستی

درمان جوش؛ بهترین تجویز جهت رفع عارضه های پوستی

درمان جوش
درمان جوش شامل روش های مختلف کلینیکی و خانگی می باشد. جوش، نوعی التهاب است که معمولا در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حدود 85 درصد از نوجوانان از وجود این عارضه رنج می برند. جوش تنها بر روی صورت پدیدار نمی شود، بلکه می تواند سایر اندام های بدن را درگیر کند. جوش ها ممکن است در دوره بزرگسالی هم ایجاد شوند. بسیاری از افراد به دلیل رنج بردن از این مشکل، از درمان‌های مختلفی بهره می‌برند تا بتوانند جوش های خود را درمان کنند. در این مطلب از سایت قصد داریم به روش های قطعی درمان جوش اشاره نماییم. 

 

جوش به چه علت ایجاد می شود؟
مسدود شدن فولیکول ‌های مو و منافذ پوست می‌تواند به ظهور جوش منجر شود. فولیکول‌های مو حاوی مواد چربی به نام سبوم است که منجر به ایجاد ترشحات چربی بر روی پوست می شوند. اگر این فولیکول‌ها مسدود شوند، چربی و سلول‌های مرده به سطح پوست می رسند. این امر باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. این انسداد باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌شود. در نتیجه آن، عفونت‌های موضعی مانند آکنه و جوش بر روی پوست ایجاد می شوند. رژیم غذایی نامناسب، عدم رسیدگی به بهداشت پوست، عدم پاک کردن آرایش، سبک غلط زندگی از جمله مهمترین دلایل ابتلا به این عارضه به شمار می روند.  

 

آشنایی با روش های درمان جوش

 

درمان جای جوش
درمان جوش یا آکنه بر اساس نوع و شدت آن و همچنین شرایط فردی متفاوت است. درمان‌های مختلف شامل تغییر در سبک زندگی، استفاده از داروهای موضعی، خوراکی و تکنیک‌های کلینیکی می‌شوند. تغییرات در سبک زندگی شامل شستشوی منظم صورت، استفاده از محصولات تمیز کننده و مراقبت از پوست می شود. همچنین، در این روش ممکن است داروهای موضعی مانند کرم‌ها و ژل‌های ضد آکنه، آنتی‌بیوتیک‌ها، رتینوئیدها و اولئیک اسید مورد استفاده قرار گیرند. در موارد حادتر، انواع داروهای خوراکی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، رتینوئیدها و ازوترتینوئین ممکن است برای بیمار تجویز شوند. تکنیک‌های کلینیکی هم که شامل لیزر درمانی، نور درمانی و استفاده از محصولات ضد آکنه جهت درمان جوش می شوند. البته بهتر است با توجه به نوع و شدت بروز جوش، روش مناسب جهت درمان تجویز شود. در این زمینه حتما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید. 

 

پاکسازی؛ بهترین روش جهت درمان جوش و آکنه

 

میکرونیدلینگ جهت درمان جوش و لکه ناشی از آن

میکرونیدلینگ، یکی از بهترین روش های پزشکی است که می توان جهت درمان جوش استفاده نمود. روش میکرونیدلینگ با هدف تحریک تولید کلاژن در زیر پوست انجام می‌شود. در اثر آن، پوست بهبود می یابد و جوان تر می شود. فرایند کار بدین صورت است که پزشک با استفاده از یک دستگاه خاص، زخم‌های بسیار کوچکی را بر روی پوست ایجاد می‌کند. مدت زمان این روش معمولا کمتر از نیم ساعت به طول می‌انجامد. برای کاهش درد، پزشک از آنتی‌بیوتیک و ضد درد موضعی استفاده می‌کند. میکرونیدلینگ با تحریک بافت زیر پوستی، بهترین روش برای جوانسازی پوست و از بین بردن جوش های صورت به شمار می رود. 

 

لیزر؛ بهترین روش کلینیکی جهت درمان جوش

یکی از رایج ترین روش های درمانی جهت رفع لکه های ناشی از جوش و آکنه، لیزر می باشد. لیزر، روشی است که به منظور تسهیل روند بهبودی پوست و کاهش جوش و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این روش دارای عوارضی نیز می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:  

    قرمزی و تورم پوست

    خارش پوستی

    خشکی پوست

    سوزش و درد موقت

    تغییر رنگ پوست

    ایجاد ترک بر روی پوست

 

پاکسازی کامل پوست

روش های متعددی اعم از دارویی، خانگی و کلینیکی جهت درمان جوش وجود دارد. مهم است که قبل از امتحان هر یک از روش‌های مذکور، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. دکتر پوست می‌تواند با توجه به نوع آکنه و وضعیت آن، بهترین روش درمانی را برای شما تعیین نماید.  

البته در این بین، روش دیگری نیز به نام پاکسازی پوست وجود دارد که باعث حذف کامل آکنه و جوش می شود. پاکسازی پوست، مراحل مختلفی دارد که در ذیل به آنها اشاره کرده ایم:

    لایه ‌برداری: لایه ‌برداری پوست به معنای حذف سلول های مرده پوست است. این کار  با استفاده از اسکراب‌ها، پیلینگ‌ها و یا برخی از محصولات شیمیایی انجام می شود. 

    استفاده از ماسک صورت: ماسک‌های صورت به دلیل ترکیبات مغذی موجود در آنها، مزایای زیادی برای پوست دارند. این ماسک‌ها معمولا شامل مواد طبیعی از جمله خاک رس، عصاره‌های گیاهی یا عناصر معدنی هستند. 

    پاکسازی: این مرحله شامل استفاده از محصولات پاکسازی پوست از جمله تونر یا لوسیون مخصوص می باشد. این محصولات جهت از بین بردن آلودگی‌ها از روی پوست بسیار موثر هستند.

    ماساژ صورت: ماساژ صورت می‌تواند به بهبود چرخه خون در زیر پوست کمک کند. این کار باعث تسریع فرایند تجدید سلولی و بهبود ظاهر پوست می شود.

    بخور صورت: بخور صورت می‌تواند به باز کردن منافذ پوست و از بین بردن چربی و آلودگی‌ها کمک کند. در واقع در این مرحله، پوست آماده جذب انواع محصولات جهت درمان جوش می شود.  

پاکسازی پوست، یک درمان چند مرحله‌ای است که شامل لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت، ماساژ صورت، بخور صورت و استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها است. این اقدامات می‌توانند در جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به عارضه های ناخوشایند پوستی از جمله جوش و آکنه موثر عمل کنند. 

 

منابع

-    https://www.aad.org/public/diseases/acne/diy/types-breakouts

-    https://www.aad.org/public/diseases/acne/derm-treat/treat

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره رایگان : 09938518980
footer footer
دکتر منیرالسادات میرنصیری

دکتر منیرالسادات میرنصیری

دکتر منیرالسادات میرنصیری از برترین رتبه های کنکور دانش آموخته رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آموزش دیده به روزترین تکنیک های زیبایی از اساتید داخل و خارج از کشور

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما